همه چیز درباره برند زارا ZARA

همه چیز درباره برند زارا ZARA

برند زارا یکی از معروف ترین و محبوبترین برندهای حاضر در دنیا است که طرفداران بسیاری نیز در کشورمان دارد. این برند در عرصه های مختلفی از جمله پوشاک زنانه و مردانه و همچنین عطر و ادکلن فعالیت دارد. ZARA از آن دسته شرکت هایی است که باوجود آنکه زمان زیادی از تاسیسش نمی‌گذرد توانسته خود را به برندهای چندصد ساله برساند. این برند زیر مجموعه شرکت ایندیتکس می‌باشد. شرکت ایندیتکس یک مجموعه بزرگ نساجی و طراحی اسپانیایی است که و بزرگترین گروه مد جهان محسوب می‌شود. این شرکت به غیر از زارا، برندهای دیگری از جمله ماسیمو دوتی Massimo Dutti، اویشو Oysho، استرادیواریوس Stradivarius، پول اند بر Pull&Bear، برشکا Bershka و اوترکه Uterqüe را در زیرمجموعه خود دارد.

زارا ZARA یک برند اسپانیایی است که در سال ۱۹۷۵ توسط آمانسیو اورتگا (بنیانگذار شرکت ایندیتکس) و همسرش رزالیا مرا تاسیس شد. آنها ابتدا نام برند‌شان را زوربا ZORBA گذاشتند. این نام برگرفته از زوربای یونانی، رمان پر آوازه نویسنده یونانی نیکوس کازانتزاکیس و فیلم یونانی به همین نام است. اما خیلی زود متوجه شدند در خیابانی که فروشگاه آنها قرار دارد، کافه‌ای به اسم زوربا وجود دارد. به همین خاطر نام برند را تغییر داده و ZARA گذاشتند.

هرساله اینتربرند interbrand فهرستی از 100برند برتر جهان را معرفی می‌کند. در سال 2019، زارا توانست در جایگاه 29 این لیست قرار گیرد. چهار ویژگیی که باعث شد که این برند به چنین موفقیتی دست یابد شامل زیبایی، وضوح، کاربردی و پایداری محصولات است. یکی از دلایل موفقیت زارا در عرصه جهانی، واکنش سریع به تغییرات مد بازار و در معرض تماشا گذاشتن مجموعه‌های پوشاک خود با کمترین تاخیر است.

سرعت عمل برند زارا

این برند بر اساس جدیدترین متدهای دنیای مد پیش می‌رود و مجموعه های لباس خود را با طراحی جدید به مدت یک الی دو هفته با کیفیت بالا و در عین حال قیمت بسیار مناسب در اختیار مردم قرار می‌دهد. درحالی که برندهای دیگر در مقایسه با این شرکت حداقل 6 ماه زمان لازم دارند تا طرح‌ها و مجموعه‌های جدید خود را وارد بازار کنند. به خاطر همین سرعت عمل بالا است که ZARA توانسته به راحتی رقبای خود را شکست دهد و سرآمد آنها شود. زارا برای اینکه بتواند مدهای خود را کاملا «تازه و نو» نگهدارد روی سه بخش اصلی تمرکز کرده است که شامل موارد زیر می‌باشند:

۱. کوتاه‌تر کردن زمان انتظار

«کوتاه کردن زمان انتظار» این قابلیت را به برند زارا می‌دهد تا فروشگاه های خود را همواره مملو از محصولاتی نماید که مشتریان در آن زمان خاص نیاز دارند. به عنوان مثال مجموعه‌های لباس های فصلی، مدهای جدیدی که مردم به دنبال آن هستند و یا لباس هایی که تن یک سلبریتی بوده و ناگهان محبوب می‌شوند را به‌سرعت به فروشگاه های خود می‌رساند. هنگامی که خرده فروش های دیگر تازه اقدام به پیش بینی پوشاک موردنظر مشتری در ماه های آینده می‌پردازند، زارا دست به‌کار شده و به‌سرعت لباس های محبوب مردم را در اختیارشان قرار می‌دهد.

۲. تولید کمتر برند زارا (کمیاب کردن کالا)

ZARA برخی از سبک های لباس خود و همچنین برخی از اجناس لوکس را در حجم محدودی تولید می‌کند. این کار سه نتیجه در پی دارد: 1. از صرف هزینه بالا فقط برای یک نوع کالا کم می‌شود. 2. نوعی نایابی مصنوعی به‌وجود می‌آورد که باعث میگردد مردم را به خرید آن بیشتر تشویق شوند. 3. از متضرر شدن شرکت در پی عدم موفقیت یک سبک خاص در بازار جلوگیری می‌شود.

تجربه بازار تجارت و اقتصاد ثابت کرده، هر وقت کالایی کمتر در دسترس باشد، خواهان بیشتری خواهد داشت.

۳. تولید سبک‌های بیشتر

تنوع لباس های ZARA بسیار است. درواقع این برند به جای آنکه یک مدل لباس را در حجم بالا تولید کند، چند مدل لباس در حجم‌های پایین تولید می‌کند. به همین دلیل این شرکت معمولا در سال 12 هزار مدل لباس عرضه بازار می‌نماید. حتی اگر یک مدل لباس به‌سرعت فروخته شود، مدل‌های دیگر سریعا جای آن را پر می‌کنند. این کار باعث می‌شود، مصرف‌کننده قدرت انتخاب بالایی داشته باشد و مدلی را که دوست دارد بیابد.

معمولا لباس های این برند فقط سه الی چهار هفته در فروشگاه باقی می‌مانند. این عمل موجب میگردد مشتریان در آن مدت، خرید خود را انجام دهند. همچنین باتوجه به آنکه شرکت طراحی لباس زارا همواره به سرعت مدهای جدید خود را به بازار می‌فرستد، مشتری های بیشتری به فروشگاه های زارا سر می‌زنند.

همه چیز درباره برند زارا ZARA
همه چیز درباره برند زارا ZARA

حقایق برند ZARA

برند زارا ZARA هموراه محصولات جدیدی برای وسوسه کردن مشتری به خرید دارد. اما پشت این بازاریابی قوی، یک سیستم پیچیده و بسیار فعال نهفته است تا بتواند همواره در مسیر خود پیشرفت کند. در ادامه به چند حقیقت جالب درباره ZARA می‌پردازیم که پیشتر به برخی از آنها نیز اشاره کرده‌ایم:

  • شرکت والدین زارا، ایندیتکس، بزرگ ترین خرده فروش پوشاک در جهان است.
  • آمانسیو اورتگا، بنیانگذار زارا، چهارمین مرد ثروتمند جهان است.
  • آمانسیو اورتگا تا کنون هرگز مصاحبه‌ای انجام نداده است.
  • زارا بیش از 2000 فروشگاه در 88 کشور دارد.
  • اولین فروشگاه ZARA در سال 1975 در شهر ساحلی لاکرونیا اسپانیا افتتاح شد.
  • 50 درصد تولیدات زارا همچنان در اسپانیا صورت می‌گیرد؛ چرا که این برند اعتقاد دارد هیچ کجای دنیا مانند خانۀ خود (اسپانیا) نیست!
  • نام ZARA برگرفته از کلمۀ زوربا است.
  • تیم طراحی زارا متشکل از طراحانی است که براساس بازخوردی که از مشتریانشان می‌گیرند، به طور مدام در حال تغییر و دگرگونی طرح هایشان هستند.
  • تیم ZARA به صورت مدیریت عمودی با یکدیگر در اتحادند و همۀ عناصر تولید را از طراحی تا تولید کنترل می‌کنند.
  • این کمپانی قادر است طرح های خود را در زمان یک الی دو هفته تولید و توزیع کند.
  • این شرکت چیزی در حدود 12000 طرح جدید در سال راه اندازی می کند.
  • زارا هوم در سال 2003 راه اندازی شد.
  • ZARA متعهد شده است که تا سال 2020، استفاده از مواد شیمیایی پر خطر را به صفر برساند.
  • حتی سلطنتی ها هم زارا می پوشند. این برند، محبوب و مورد علاقۀ کاترین میدلتون ( همسر شاهزاده ویلیام) است و همین امر، محبوبیت زارا را چند برابر کرده است.
این مطلب برایتان مفید بود ؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.