اصول چیدمان محصولات در عکاسی تبلیغاتی

اصول چیدمان محصولات در عکاسی تبلیغاتی

عکاسی تبلیغاتی یکی از اصلی ترین و پرکاربردترین شاخه های عکاسی در دنیا محسوب می‌شود. هدف اصلی این حوزه بازاریابی و معرفی محصولات شرکت ها و برندهای مختلف است. هنر، خلاقیت و تکنیک سه فاکتور اصلی بسیار مهم در خلق عکس های تبلیغاتی تاثیرگذار هستند. در تبلیغات امروزی عکس ها و تصاویر مهمترین عامل ارتباط با مشتری هستند. به همین منظور همواره سعی می‌شود با ثبت تصاویر هدفمند و با کیفیت، نگاه مخاطب را روی محصول خیره کرد و او را ترغیب به امتحان محصولات و خدمات نمود.

برای این منظور چیدمان و ترکیب بندی محصولات در قاب تصویر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد. این فرایند میتواند تاثیر بسزایی در انتقال پیام تبلیغاتی به مخاطب داشته باشد. منظور از چیدمان، قرارگیری المان‌های مهم با روش‌های کاملا خلاقانه و تأثیرگذار در یک کادر است. در عکاسی تبلیغاتی، نحوه و شرایط چیدمان محصولات بیشترین تاثیر را بر مخاطب می‌گذارد. این فاکتور میتواند از تنوع بسیار بالایی برخوردار باشد با اینحال باید به صورت علمی، آگاهانه و به شکلی کاملا هدفمند صورت گیرد.

عکاس با کنارهم قرار گیری صحیح عناصر، عکس ها را به نوعی کارگردانی می‌کند تا بواسطه آن بتواند نظر مخاطب را جلب نماید. در بحث تبلیغات باید به تمام فاکتورها و جزئیاتی که می‌تواند روی مخاطب بیشترین تأثیر را داشته باشد توجه کرد.

نقش چیدمان در ترکیب‌بندی عکاسی تبلیغاتی

ترکیببندی Composition یکی از مهمترین اصول در عکاسی است که تاثیر مستقیمی با زیبایی عکس دارد. Composition اولین نقطه تماس چشمی مخاطب با تصویر است و به نوعی پیام اصلی تصویر را بازگو میکند. این موضوع خصوصا در عکاسی تبلیغاتی از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. چراکه چیدمان عکس ها بیانگر نگاه ویژه عکاس، ایده ها و خلاقیت او است.

به طور غریزی و طبیعی، ذهن انسان همواره به دنبال نظم و آرامش است. بولسطه ترکیب بندی اصولی یک تصویر می‌توان پیام تبلیغاتی را با نظم و آرامش ویژه‌ای به مخاطب القا نمود و از این طریق بیشترین تاثیر را در این بخش داشت. عکاس می‌تواند به کمک چیدمان المان ها، داستانی که در ذهن دارد را برای بیننده شرح دهد. انتقال مفاهیم ارتباط مستقیمی با نوع چیدمان عناصر در عکس دارد. به طور کلی 4 نوع چیدمان در عکاسی محصولات وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • خلاقانه
  • مینیمال
  • خانواده محصولات
  • هنری عکس

نظم و بی نظمی در چیدمان عکس تبلیغاتی

برای چیدمان عکس های تبلیغاتی میتوان از دو اصل نظم و بی‌نظمی استفاده کرد. اگرچه این دو مفهوم در نقطه مقابل یکدیگر قرار دارند اما هر دو با یک هدف به کار برده می‌شوند. باتوجه به سلیقه مخاطب و همچنین نوع بیان پیام تبلیغاتی، انتخاب هرکدام از این صحنه ها میتواند متفاوت باشد. با اینحال نظم و بی نظمی در چیدمان می‌تواند به یک اندازه در ذهن مخاطب تأثیر بگذارد.

در چیدمان منظم، محصولات و المان ها به طور دقیق در مکان مناسب خود قرار گرفته‌اند و یک نوع زنجیره‌ی حاوی پیام های تبلیغاتی به مخاطب تشکیل داده‌اند. البته برای بازاریابی برخی محصولات، بکارگیری چیدمان نامنظم می‌تواند تاثیر بیشتری داشته باشد. به عنوان مثال در عکاسی تبلیغاتی صنایع غذایی، استفاده از نمایش یک چیدمان شلوغ و بی‌نظم میتواند اوج لذت و هیجان آشپزی با محصولات غذایی را به نمایش بگذارد.

اهمیت رنگ در عکاسی تبلیغاتی

رنگ ها همواره نقش و تاثیر بسزایی در زندگی انسان دارند و به راحتی بر روی ذهن انسان و تصمیم گیری های آن اثر می‌گذارند. به همین دلیل که مبحث روانشناسی رنگ های یکی از مباحث بسیار مهم علمی محسوب می‌شود. استفاده مناسب و آگاهانه رنگ ها و چیدمان آنها در کنار یکدیگر می‌تواند پیام های مشخصی را به نگاه و ذهن بیننده انتقال نماید. برای پیام های تبلیغاتی‌ای که قصد دارند به نوعی هیجان و انرژی مخاطب را القا کنند از رنگ های تناژ قرمز و نارنجی استفاده می‌کنند.

اما در پیام هایی که هدف ایجاد نوعی حس آرامش و راحتی در ذهن مخاطب است از رنگ هایی مانند آبی و سفید استفاده می‌شود. استفاده از هرکدام از این رنگ ها باتوجه به نوع محصول تبلیغاتی متفاوت است. برای مثال برای تبلیغات محصولات مراقبت از پوست و مو بیشتر از رنگ هایی بکار گرفته می‌شود که القا کننده آرامش و اطمینان در بیننده باشد.

انتخاب رنگ های مناسب در چیدمان عکاسی تبلیغاتی محصولات می تواند تأثیر پیام تبلیغاتی را بطور چشمگیری افزایش دهد. به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان رنگ و چیدمان عکسها را مکمل یکدیگر می‌دانند.

خلاقیت در چیدمان عناصر صحنه

به طور کلی شما به عنوان یک عکاس باید در حرفه خود از خلاقیت بالایی داشته باشید تا بتوانید تصاویر جذاب و جدیدی را به ثبت برسانید. در بحث چیدمان المان ها نیز می‌توان گفت داشتن خلاقیت مهمترین فاکتور برای دستیابی به ترکیب بندی مناسب و جذاب است. هیچ قانون برای ترکیب بندی و چیدمان در عکاسی تبلیغاتی وجود ندارد. ممکن است برخی از روش های چیدمان با توجه به تأثیرگذاری و کاربردی که در معرفی برخی محصولات دارند، مورد توجه قرار گیرند. اما این بدان معنا نیست که در عکس های تبلیغاتی می‌توان از ایده های تکراری و کلیشه‌ای استفاده کرد.

به عنوان یک عکاس تبلیغاتی می‌توانید هر نوع ایده ذهنی را در چیدمان عکس هایتان بکار بگیرید. برای موفقیت در این عرصه باید جذابیت های بصری مورد توجه مخاطب را در نظر گرفت. همچنین لازم است با محصول موردنظر برای عکاسی، آشنایی کافی داشت. این موضوع کمک می کند با بهره گیری از عناصری همچون رنگ‌ها و اکسسوری ها داستانی جذاب را برای مخاطب روایت کنید.

این مطلب برایتان مفید بود ؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.