8 اصول برندسازی در مد و فشن

اصول برندسازی در مد و فشن

امروزه مد و فشن خیلی سریعتر از گذشته در حال پیشرفت است. همین امر باعث جلب توجه گروه های مختلف شده است. ترندها و مدها به نوعی به روش زندگی تبدیل شده‌اند. دنیای مد و فشن بسیار گسترده و بزرگ است. به طوری که برای اینکه بتوان در این زمینه به موفقیت رسید باید استراتژی قوی داشت و با گروه های مختلفی همکاری نمود.

یکی از عواملی که باعث موفقیت در این زمینه می‌شود، برندسازی است. اما برای این منظور باید با بررسی تکنیک ها و ترفندهای مختلف بازاریابی، بهترین روش تبلیغات را برای برند خود پیشی گرفت. یک برند قوی در زمینه مد و فشن همیشه ماندگار است. به همین منظور می‌باشد بسیاری از طراحان لباس مطرح جهان همواره سعی در تغییر رویه های خود متناسب با رویه های روز هستند. در ادامه به برخی از ترفنده های برندسازی در صنعت مد و فشن می‌پردازیم.

استفاده از لوگوی مناسب برای برندسازی در مد و فشن

اولین و مهمترین قدم در زمینه برندسازی، داشتن لوگو و علامت است. بدون داشتن لوگو، موفقیت شما کاملا بی‌معنی و تقریبا غیر ممکن است. لوگو باعث تمایز محصولات شما از سایر رقبایتان می‌شود. در نتیجه مشتری آسان تر می‌تواند تولیدات شما را از دیگر تولیدات مشابه تشخیص دهد. لوگو باید خاص، جدید، حلاقانه و کاملا توصیف کننده حوزه فعالیتی شما باشد. به بیانی به محصولات شما هویت ببخشد.

همچنین علامت تجاری یا لوگو سریعتر در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود. برای مثال حتما برند معروف Louis Vuitton را می‌شناسید. بسیاری از افراد به دلیل طولانی بودن نام برند و سختی تلفظ آن، تنها با لوگوی این برند آشنایی دارند. تصویر زیر لوگوی معروف این برند است که بر روی محصولات آن نیز درج شده است.

8 اصول برندسازی در مد و فشن
8 اصول برندسازی در مد و فشن

انتخاب رنگ و شکل مناسب برای برندسازی مد و فشن

دومین قدم برای رسیدن به یک برند موفق در مد و فشن، انتخاب رنگ ها و اشکال مناسب در لوگو است. همانطور که در تصویر بالا نیز مشاهده می‌کند، علاوه بر لوگو LV، اشکال دیگری نیز در طیف رنگی مشخص، بکار گرفته شده است. این مورد باعث ایجاد یک واکنش هیجانی و احساسی در مشتری می‌شود.

بیشتر شرکت های محافظه کار تمایل دارند که از رنگ آبی در لوگوهای خود استفاده کنند. چراکه این رنگ احساس اعتماد و قابلیت اطمینان را القا می‌کند. البته نکته‌ای که وجود دارد این است که هیچ قانون سخت و سریع در مورد رنگ ها وجود ندارد. خلاقیت یک اصل مهم در مد و فشن است. به همین منظور می‌توانید هر رنگی که برایتان جذاب است به عنوان رنگ اصلی انتخاب نمایید. برای مقال در برند لویی ویلتون، رنگ قهوه‌ایی و کاراملی به عنوان رنگ های اصلی این برند شناخته می‌شوند.

اشکال انتخابی شما نیز اهمیت بالایی برخوردار هستند. اشکال گرد نشانگر گرما، اجتماع، زنانگی و عشق است. مربع ها و مستطیل ها ثبات و تعادل را انتقال می‌دهند، در حالی که مثلث ها مردانه و قدرتمند می‌باشند.

استفاده از یک آواتار

برای داشتن برندسازی در مد و فشن باید از یک آواتار خوب استفاده نمایید. کارشناسان برند اغلب توصیه می‌کنند یک آواتار ایده آل خوب برای فعالیت خود ایجاد کنید. شرکت های لباس و پوشاکی که هم برای مردان و هم برای زنان طراحی لباس انجام می‌دهند و یا دارای خطوط تولید مختلف لباس با قیمتهای متفاوتی هستند ممکن است به بیش از یک آواتار نیاز داشته باشند. هنگامی که به آواتار موردنظر خود فکر می‌کنید، از مشخصات عمومی اولیه شروع نمایید. برای مثال، مشتری ایده آل شما در چه رنج سنی است؟ چه علایق و سرگرمی دارد؟ میزان درآمد وی چقدر است؟

موقعیت یابی مشتریان خود بصورت آنلاین

گام بعدی برای برندسازی در مد و لباس این است که تصمیم بگیرید تلاش های بازاریابی خود را در کجا متمرکز کنید. شرکتی که برای نوجوانان تبلیغ می کند ممکن است تصمیم بگیرد که تلاش های بازاریابی خود را بر روی سایت هایی مانند Snapchat متمرکز کند. نکته اصلی این است که سایتهایی را که احتمال دارد مشتریان ایده آل شما در آن حضور داشته باشند یا از آنجا بازدید کنند را شناسایی کنید و سپس بودجه بازاریابی خود را بر اساس آن اختصاص دهید.

استراتژی بازاریابی و تاکتیک های مد و فشن

پس از آنکه اطلاعات کلی از مشتریان خود بدست آوردید، حال باید یک استراتژی بازاریابی مناسب برای موفقیت در آن طراحی نمایید. این استراتژی مانند یک طرح یا یک نمای کلی از چگونگی نیت شما برای بازاریابی شرکت نشان می‌دهد. این راهکار و ترفندها می‌تواند مواردی نظیر رسانه های اجتماعی، وبلاگ نویسی، تبلیغات در Google و بارگذاری فیلم های YouTube را شامل شود.

طراحی سایت و تولید محتوا

باید در فضای اینترنت فعالیت داشته باشید و برای برند خود سایت طراحی کنید. تولید محتوای با ارزش و تخصصی در جدب مشتری بسیار تاثیر گراز است. گوگل سایت هایی که محتوای قوی و بروزی منتشر می‌کنند را در اولویت رتبه بندی نتایج جستجو قرار می‌دهد. در زیر نکاتی وجود دارد که به شما در استفاده موثر از سایت برای برندسازی در مد و فشن راهنمایی می‌کند:

  • سایت خود را با اینستاگرام ادغام نمایید. داشتن یک وبسایت مد بدون داشتن عکس غیرممکن است. در نتیجه بهتر است آن را بپذیرید.
  • پست هایی منتشر نمایید که ارزش را برای مشتریان شما ارائه دهد. برای مثال، ممکن است روسری با اندازه خاصی طراحی نموده و 10 روش مختلف برای بستن آن را نشان دهید.
  • محتوای خود را تغییر دهید. احتمالاً از محتویات نوشتاری زیادی همراه با عکس استفاده خواهید کرد اما از افزودن اینفوگرافیک ها، فیلم ها و حتی تصاویر نهراسید.

رسانه های اجتماعی مد و فشن

به طور کلی استفاده از رسانه های اجتماعی برای برند سازی در زمینه مد، فشن، پوشاک و لباس بسیار حائز اهمیت است. در زیر ایده ها و نکاتی ذکر شده که باید برای عملکرد بهتر در نظر بگیرید:

  • از لوگوی خود به عنوان تصویر نمایه یا نماد خود در هر سایت رسانه اجتماعی که استفاده می‌کنید، بکار ببرید. همانطور که اشاره شد اینکار باعث آشنایی مخاطب با محصولات و برند شما می‌شود.
  • نشریات اصلی مد را دنبال کرده و مطالب آنها را با پیروان خود به اشتراک بگذارید. مطمئن شوید که بیشتر اوقات نظرات خود را وارد کنید.
  • با برگزاری مسابقات و ارائه هدایای با ارزش، مخاطبین را به سمت خود جذب نمایید. فیس بوک، توییتر و اینستاگرام بسترهای مناسبی برای این نوع بازاریابی هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *